İstanbul 8°
FatihAltayli

Fatih Altaylı

Diğer yazılarıFatihAltaylı

Yazı İçeriği

  • Uçan teknede kırbaç etkisi

detail banner reklam

Uçan teknede kırbaç etkisi

FatihAltaylı
Köşe Yazısı

Fatih Altaylı

Mayıs 28, 2016

Yazı İçeriği

  • Uçan teknede kırbaç etkisi

Uçan teknede kırbaç etkisi

Dünya hız rekoruna sahip Hydros.ch trimaranı test ettik Sevgili dostum Orhan Gorbon, Türkiye’nin en iyi yelkencilerinden biridir hiç kuşkusuz. Sabah Gazetesi’ni yönettiğim dönemde Nice- Kuşadası arasında yapılan Le Figaro Cup’a Sabah Gazetesi için hazırladığımız yelkenliyle katılıp en iyi dereceyi yapan Türk teknesi olmuştu. Yıllardır da Türkiye’nin en iyi yelken organizasyonlarından biri olan Bosphorus Cup’ı düzenler durur. 3 tarafı denizlerle çevrili olmasına rağmen denizcilikle pek alakası olmayan memleketimizde pek duyulmaz bu organizasyon ama Yeni Zelanda’dan Kanada’ya kadar tüm dünyada yelken dünyası bu yarışı bilir ve izler.   İKNA EDİP GETİRMİŞ Bu yıl da Orhan Gorbon beni Bosphorus Cup’a davet etti ama İstanbul dışında olacağım için gelemeyeceğimi söyledim. Israr etti. “Çok acayip bir tekne getirdik” diye. Meğer dünya yelkenle hız rekorunu elinde bulunduran Hydros.ch adlı trimaranı Türkiye, Bosphorus Cup’a getirmişler. “Nereden çıktı bu ve nasıl razı ettiniz?” diye sordum anlattı. Bu yıl Bosphorus Cup’a sponsor olan Turkcell, “Bizim 4.5G hızımızı tanıtmaya uygun hızlı bir tekne getirin” demiş. Orhan da gidip en hızlı tekneyi, Hydros.ch’yi ikna edip getirmiş.   MARMARA TURU ATTIK Hydros aslında bir vakıf. Enerji verimliğini denizlere taşımak ve sürdürülebilir, yenilenebilir enerji ile deniz ulaşımını artırmak, deniz ulaşımında enerji tasarrufu sağlayacak yöntemler bulmak üzere kurulmuş bir vakıf ve dünyanın çeşitli üniversiteleriyle birlikte çalışıyorlar. En küçük yelkenlilerden dev şileplere, tankerlere, yolcu gemilerine kadar tüm teknelerin daha az enerji ve daha az fosil yakıt harcayarak daha süratli bir seyir sağlamasına yönelik fikirler, projeler üretiyorlar. Vakfın başında Jeremie Lagarrigue adlı 37 yaşında genç bir mühendis var. Aynı zamanda Hydros. ch isimli teknenin de skipper’ı, yani bir anlamda kaptanı. Jeremie ile Hydros. ch üzerine sohbet ederek güzel bir Marmara turu attık. Hydros.ch 10 metre boyunda bir trimaran, yani üç gövdeli bir tekne.   SIFIR SÜRTÜNME Ancak yeterli hıza ulaştığı zaman üç gövdesi de sudan dışarı çıkıyor ve tekne hydrofoillar üzerinde yol alıyor. Yani sürtünme ve suyun karşı koyma etkisi hemen hemen sıfıra iniyor. Tekne bir anlamda uçuyor. Zaten Jeremie’nin de söylediği bu. “İyi bir tekne dizaynırı size çok iyi bir suda giden tekne üretebilir ama uçan tekneyi beceremez. Biz ona uğraşıyoruz” diyor. Jeremie yaptıkları işi Formula 1’e benzetiyor. “Biz teknolojileri geliştiriyoruz, daha sonra sektör bunu günlük teknelere uyguluyor” diyor.   ALABORA TEHLİKESİ HER ZAMAN VAR Hızımız 21 knota ulaştığında kabaran dalgaların arasından geçerken Hydors’un gövdesi de kıvrılıp bükülüyor. Jeremie’ye teknenin yeterince rijid olmadığını söylüyorum. “Evet haklısın. Biz bunu Lac Lemans’da yani gölde gitmek için yaptık. Orada bu kadar dalga olmuyor ama korkma kırılmaz” diyor. Ama alabora olma tehlikesi her zaman mevcut ve “Kendini geriye doğru at hemen” diye uyarıyor. Bu arada fotoğraflarımızı çekmek için bizi takip eden sürat teknesi hızımıza yetişemediği için doğru düzün fotoğraf çektiremiyoruz. 1 saati aşkın bir süre hayatımın en keyifli yelken seyahatini yapıyorum. Tüm bu araştırma-geliştirmeler denize hayli uzak İsviçre’de yapılırken dört tarafı deniz Türkiye’mizde niye böyle işler olmuyor diye de hayıflanıyorum.   21 KNOT SÜRATLE UÇARAK İLERLİYORDUK Hydros.ch içinde yol aldığı rüzgâr hızının 2.7 katı katı kadar bir sürate ulaşabiliyor. Bosphorus Cup’a katılan tekneler rüzgâr beklerken, biz 21 knotla yüzümüze çarpan yağmur damlalarının kırbaç etkisine maruz kaldık.   BOYU 2 METRE UZATILABİLİYOR Hydros Vakfı, geçtiğimiz yıllarda America Cup’a katılan bazı teknelere de teknoloji ve dizayn konusunda destek vermiş. Alinghi, Oracle ve New Zeland takımlarının yarıştığı teknelerde Hydros imzası var. “O tekneler ile bu tekne arasında ne fark var?” diye soruyorum Jeremie Lagarrigue’e. “Onlar 2007 teknolojisi. O günden bugüne çok yol kat ettik. Çok daha ilerdeyiz” diyor. Hydros.ch 10 metre boyunda bir trimaran. Genişliği de hemen hemen aynı. Ancak boyu teknenin süratine ve dalgalara göre iki metreye kadar uzatılabiliyor ve burna aşağı yukarı inip kalkabiliyor.   HER ŞEY İNSAN GÜCÜYLE Bunun amacı pruvanın dalgayı kesme açısını ayarlamak ve tekneyi havaya kaldırmak. Bunun yanı sıra trimaranın iki yandaki gövdelerinin altında ayarlanabilir foillar var ve tekne hızlandığı zaman bunlar aşağı indirilip tekne bunların üzerinde uçuyor. Ayrıca yanlardaki gövdelerde iki hava girişi var ve bunlar su basıncı ile sıkıştırılıp arkadan jet gibi püskürtülen hava ile ekstra güç sağlıyor. Toplam yelken alanı 250 metrekareden biraz daha büyük. Ana yelken 90 metrekare. Buna ek olarak bir genoa, bir de spinakker var. Teknede her şey insan gücüne dayalı. Hidrolik pompalar, tulumba gibi elle çalıştırılıyor ve teknenin boyunu ayarlayıp, foilları indirip kaldırıyor. Yelken vinçleri de aynı şekilde.

FatihAltaylı
X’te yanıtla

X’te yazı hakkında yorumlarınızı paylaşın.

FatihAltaylı
  • Geçmiş yazılar

TümüFatihAltaylı
Adalet
Köşe Yazıları
Adalet

Fatih Altaylı

Aralık 1, 2025

Bize Biraz Müsaade
Köşe Yazıları
Bize Biraz Müsaade

Fatih Altaylı

Ekim 6, 2025

Silivri Günlüğü - 73
Köşe Yazıları
Silivri Günlüğü - 73

Fatih Altaylı

Ekim 2, 2025

  • Videolar

TümüFatihAltaylı
"Şarkı yapmak mutlu adam işi değil" görseli
4 Gün Önce
FatihAltaylı
YouTube
Bedia Ceylan Güzelce & Özer Atik"Şarkı yapmak mutlu adam işi değil"Teke Tek Bilim ▷ https://www.youtube.com/@TekeTekBilim 00:00 Giriş 00:22 Bir günü nasıl geçiyor? 05:04 Müzik ile arası nasıl? 15:23 Şarkılarını nasıl yapıyor? 18:24 Yalçın Turan hayatına ne kattı? 20:08 Yaptığı programlarda etkilendikleri neydi? 23:37 Seyircide eskiden yeniye ruh hali değişiyor mu? 24:54 Yapay zekaya bakış açısı nedir? 30:36 Kapanış YouTube kanalına abone olmak için ▷ http://bit.ly/FatihAltayli Gazeteci - Yazar Fatih Altaylı, Youtube kanalına özel gündemi yorumluyor.
Aralık 14, 2025
"Yemek konusunda gerçekten pahalıyız" görseli
FatihAltaylı
YouTube
Bedia Ceylan Güzelce & Oğuz Yenihayat"Yemek konusunda gerçekten pahalıyız"Teke Tek Bilim ▷ https://www.youtube.com/@TekeTekBilim 00:00 Giriş 00:20 Bir günü nasıl geçiyor? 01:00 Kendi işini nasıl tanımlıyor? 06:43 Başına tuhaf şeyler geliyor mu? 08:50 Bir yeri beğenme kriterleri nelerdir? 13:27 Türkiye'ye ait olan ve tüm dünyanın bilmesini istediği neler var? 16:50 Türkiye'yi gezerken onu en çok şaşırtan ne oldu? 19:30 Türk ve Yunan mutfakları arasındaki rekabet hakkında ne düşünüyor? 21:06 Yurt dışına giderken yanında Türkiye'den ne götürüyor? 23:06 Yılbaşında yiyebileceğimiz öneriler listesi 27:28 Yemek konusunda bir yerin iyi olup olmadığını nasıl anlayabiliriz? 31:16 Gıdaların pahalılığı hakkında ne düşünüyor? 35:15 Türkiye'deki ve yurtdışındaki sokak lezzetleri arasında nasıl farklar var? 36:11 Sokak lezzetlerinde Türkiye'yi nasıl buluyor? 39:00 Türk mutfağı ve kültürünün sosyal medya üzerinden tanıtımları 42:00 Yemek sektöründeki güvensizlik ve denetimsizlik 42:36 İçerikleri hangi kanallardan takip edilebilir? 43:45 Türkiye'de asla unutamadığı lezzetler 46:00 Yurtdışından misafirleri gelse yemek için nerelere götürür? 50:20 Yapmayı düşündüğü başka ne tür projeler var? 52:03 Kapanış YouTube kanalına abone olmak için ▷ http://bit.ly/FatihAltayli Gazeteci - Yazar Fatih Altaylı, Youtube kanalına özel gündemi yorumluyor.
Aralık 7, 2025
Fatih Altaylı'nın savunması - Barolar Birliği Başkanı Avukat Erinç Sağkan görseli
FatihAltaylı
YouTube
Videolar yorumluyorFatih Altaylı'nın savunması - Barolar Birliği Başkanı Avukat Erinç SağkanTeke Tek Bilim ▷ https://www.youtube.com/@TekeTekBilim YouTube kanalına abone olmak için ▷ http://bit.ly/FatihAltayli Gazeteci - Yazar Fatih Altaylı, Youtube kanalına özel gündemi yorumluyor.
Aralık 5, 2025