İstanbul 18°
FatihAltayli

Fatih Altaylı

Diğer yazılarıFatihAltaylı

Yazı İçeriği

  • Nazar etme ne olur çalış senin de olur

detail banner reklam

Nazar etme ne olur çalış senin de olur

FatihAltaylı
Köşe Yazısı

Fatih Altaylı

Haziran 5, 2016

Yazı İçeriği

  • Nazar etme ne olur çalış senin de olur

Nazar etme ne olur çalış senin de olur

Arocs kamyonlar 100 kilometrede 25 litre motorin tüketiyor. Bunun beşte biri oranında da Adblue. Bu kamyonlar hafriyat sektöründe günde 24 saat çalışarak 2 yılda kendilerini amorti ediyormuş. Ancak o koşullarda çalışan kamyonların 2. el değerleri biraz düşüyor ve 2 yılın sonunda 40 bin Euro civarında bir fiyata el değiştiriyormuş. Yolda 3 yıl kullanılan ise 70 bin Euro civarında satılıyormuş. Kamyonların 0 km satış fiyatları ise 100 bin Euro’dan biraz daha az. Bu sayfanın okurları bir süreden beri, “Birader, sürekli binek otoları test edip duruyorsun. Pazarın yarısı hafif ticari araçlardan oluşuyor, biraz da onları deneyip yazsan da fikir edinsek” diyorlardı. Açıkçası bu seslere pek kulak verdiğim de yoktu. Ancak Türkiye’nin değişen koşulları ve yeni Türkiye meselesi beni mecbur bıraktı. Biliyorsunuz yeni Türkiye’de gazetecilik makbul mesleklerden biri değil. Ancak yeni Türkiye’de çok gözde bir işkolu var: İnşaat. Rant orada, para orada. Ancak sermayem falan olmadığı için müteahhitlik yapacak halim yok. Bu yüzden de inşaat sektörüne “Kamyon şoförü” olarak giriş yapmak en iyisi olacak diye düşündüm. Gerçi “Alman ve Türk kökenli Alman siyasetçilerin Türkiye’ye yönelik rezil bir karar aldığı hafta, bir Alman markasının kamyonunu denemek doğru olmaz” diyenler de olmadı değil, ama bunu söyleyen dostlarıma, “Bu kamyon Türkiye’de Aksaray’da Türkler tarafından üretiliyor” yanıtını peşin peşin verdim. Üstelik de devletin en tepesindekiler Almanlar tarafından üretilen makam otomobillerinden inmezken, benim kamyonuma kim ne diyebilir ki! Değerli okurlar, bu hafta “kendim için” denediğim araç, fotoğraflarda da gördüğünüz üzere Mercedes marka Arocs tipi bir kamyon. Arocs, Mercedes’in inşaat sektörü için özel olarak üretmeye başladığı yeni bir kamyon serisi. 7.7 litreden başlayıp 12.8 litre hacme kadar motorlarla üretilen Arocs’un tarafımdan denenen modeli 12.8 litrelik 421 beygir gücünde ve 2100 nm torka sahip olanı. Dış görünüşü oldukça çekici. Tampona çok yakın konumlanmış ön tekerlek çok geniş bir yaklaşma açısı sunuyor. Tampon altındaki metalik renkteki çelik koruma sacı hem şık, hem de koruyucu bir detay. Aynalar bir yere çarptığı zaman çok kolay olarak kapanıyor ve kırılmanın önüne geçiliyor. Arocs’un şoför kabinine tırmanmak çok kolay. Üç basamaklı bir merdiven ve kapı içindeki tutacaklarla benim yaşımda bile rahatça çıkabiliyorsunuz. Sürücü kabini oldukça geniş ve konforlu. Büyük direksiyon, önceki modellere oranla biraz da olsa küçülmüş. Yukarıda bir elektronik takometre var. Bu yeni nesil takometre, yeni çipli ehliyetlerle çalışıyor. Ehliyetinizi takometreye takarak aktive ediyorsunuz ve tüm bilgiler ehliyetteki çiple işleniyor. Benim denediğim Arocs’ta kasa olarak bir beton mikseri vardı. Ancak damperli, damper çekicili ve beton pompalı olarak da konfigüre edilebiliyor. Kullanmadan önce mikseri doldurarak, kamyonu 41 tonluk azami ağırlığına ulaştırdık. Ve direksiyona geçtim. Direksiyondaki kolda bir otomatik vites kolu var. Kolun üzerindeki düğmeyi çevirerek kamyonu N (Boş), D (İleri) ve R (Geri) modlarına almanız yeterli. Aynı kol üç kademeli motor freni olarak da elinizin altında. “Turbo brake” seçeneği ise ekstra, ancak motor freni gücünü yüzde 500 artırıyor. Gaza yüklenince kamyon yüksek torkun etkisini hissettiriyor ve ileri doğru atlıyor. En zorlu yokuşlarda ve zor arazi koşullarında hiç sıkıntı çıkmıyor. Yokuşlarda kalkış için kamyonun geri kaymasını engelleyen bir sistem de manuel olarak devreye sokulabiliyor. Kamyonda ayrıca ABS, patinajı engelleyen ASR ve elektronik fren sistemi ESR de mevcut. Elektronik stabilite sistemleriyle ne yaparsanız yapın kamyonu kolay kolay devirmeniz mümkün değil. Frenler ise basınçlı havayla çalışıyor ve eski havalı frenlerin aksine frenlerde sürekli hava var ve bastığınız anda tüm gücüyle tutmaya başlıyor. Ayrıca sadece tekerleklerde değil, ana şaft üzerinde de bir fren mevcut. Arocs 4142 mikser kamyonda 8x4 çekiş sistemi var. Yani arkadaki tüm tekerlekler çekiş gücüne sahip ve bunları birbirine bağlayan aksları kilitleyerek arazide maksimum tutunma ve çekiş sağlayabiliyorsunuz. Yani en güçlü arazi aracından daha iyi bir arazi işlevi var. Arazide gerektiği zaman kamyonu ileri-geri oynatabilmek ve takıldığı yerlerden kurtarabilmek için de kabinde bunu sağlayan bir buton mevcut. Buna “rock free” deniyor. Motordan şanzıman bağlantısının dışında ayrıca bir tahrik şaftı çıkıyor. Bu şaft, beton mikserini döndürmeye veya damperli kamyonların hidrolik pompasını tahrike yarıyor. Bunun özelliği, motor devri ne olursa olsun aynı devirde dönmesi ve sabit bir güç üretmesi. Arocs’un şasisi 9 mm çelikten yapılmış ve üzerinde bolca delik var. Bunlar hem şasiye güç kazandırıyor hem de üzerine yapılacak yapının şasiye zarar vermeden kurulmasına imkân sağlıyor. Zaten kamyon oldukça rijit. Ancak yüklü olduğu zaman daha konforlu olduğunu söylemem lazım. Kasislerden geçerken boş kamyon bayağı bir zıplarken, dolu kamyon çok rahat geçiyor. Arocs kamyonlar fabrika çıkışında elektronik olarak 85 kms maksimum hıza limitleniyor. Ancak sürücüler daha sonra bunu iptal ettirip kamyonlarla aşırı sürat yapabiliyorlar. Başbakan Binali Yıldırım’ın yatırımcı tavrına güvenerek kamyon denemelerine başladım. Önümüzdeki günlerde başka kamyonlarla karşınızda olacağım. Bir gün yolda bir kamyonun direksiyonunda beni görürseniz şaşırmayın. “Yeni Türkiye” deyip gülün geçin. Ben öyle yapıyorum. OTOMOTİV EDİTÖRÜ OLACAK ADAMA NOT Kıskançlığındançatlayan otomobileditörümüz HakanÖzenen, motosiklettestlerine başladı. Başlamasına bir itirazım yokama ilk testinde beni hedef almasına itirazımvar. Yok yaşlanmışım, yok motora binmeyekorkuyormuşum, yok şu yok bu. Bak Hakan,yaşın benden çok aşağı değil. Üstelik torun torbasahibisin. Yaşınabaşına bakmadanmotosikletledolaşıyorsun. Allahmuhafaza bir tarafını kırarsan bu yaştan sonrakemiklerin kaynamaz, benden uyarması. Ha birde denediğin Harley Davidson’u iade etmedenselesini temizle. Seleye yapışmış beyaz kıllargörünmesin.

FatihAltaylı
X’te yanıtla

X’te yazı hakkında yorumlarınızı paylaşın.

FatihAltaylı
  • Geçmiş yazılar

TümüFatihAltaylı
Bize Biraz Müsaade
Köşe Yazıları
Bize Biraz Müsaade

Fatih Altaylı

Ekim 6, 2025

Silivri Günlüğü - 73
Köşe Yazıları
Silivri Günlüğü - 73

Fatih Altaylı

Ekim 2, 2025

Silivri Günlüğü - 72
Köşe Yazıları
Silivri Günlüğü - 72

Fatih Altaylı

Ekim 2, 2025

  • Videolar

TümüFatihAltaylı
"1000 tane şarkı sözü yazdım" görseli
FatihAltaylı
YouTube
Bedia Ceylan Güzelce & Zeynep Talu"1000 tane şarkı sözü yazdım"Teke Tek Bilim ▷ https://www.youtube.com/@TekeTekBilim YouTube kanalına abone olmak için ▷ http://bit.ly/FatihAltayli Gazeteci - Yazar Fatih Altaylı, Youtube kanalına özel gündemi yorumluyor. 00:00 Giriş 00:17 Bir günü nasıl geçiyor? 01:11 Pandemi zamanı verimli geçti mi? 03:16 İnsanların yüzlerinde ne görüyor? 10:02 Bir şarkının ilk kıvılcımı nasıl ortaya çıkıyor? 14:15 İlham aldığı şeyler var mı? 15:28 İşinin sevdiği ve sevmediği yönleri neler? 17:46 Yazması çok zor olan bir şarkısı oldu mu? 26:15 Üretimi, çok fazla olaya maruz kalmak etkiliyor mu? 30:18 Müzisyenlerin yaşadığı en büyük sıkıntı nedir? 32:47 Bugünün Türkiye’si bir şarkı sözü olsa nasıl başlardı? 36:34 Kendisini nerelerden takip edebiliriz? 43:30 Kapanış
Ekim 26, 2025
Heisenberg'in bilime katkıları neler? görseli
FatihAltaylı
YouTube
Prof. Dr. Emre Onur Kahya ile Bilim EkstraHeisenberg'in bilime katkıları neler?Merhaba! Artık "Bilim Ekstra" programımızda çok özel bir konuğumuz var: Prof. Dr. Emre Onur Kahya! Prof. Dr. Kahya, bizimle fizik ve yapay zeka alanlarındaki bilgisini paylaşacak. Fizik dünyasının gizemlerine inerken aynı zamanda yapay zeka ile ilgili son gelişmeleri keşfedeceğiz. Hem temel kavramlar hem de son teknolojiler hakkında bilgi sahibi olacak ve geleceğin bilimine bir adım daha yaklaşacağız. Bu özel programda, Einstein'dan Newton'a, Schrödinger'den Feynman'a kadar fizik tarihindeki önemli isimlere göz atacağız. Ayrıca, kuantum mekaniği, görelilik, yapay zeka ve uzay-zaman gibi heyecan verici konuları da keşfedeceğiz. Prof. Dr. Emre Onur Kahya ile fizik hakkında merak ettiğiniz her şeyi öğrenmek için bu videoyu kaçırmayın! Bilimi ve evrenin sırlarını keşfetmeye hazır mısınız? 00:00 Giriş 06:57 Bohr-Kramers-Slater(BKS) teorisi 07:46 Einstein'ın BKS teorisine eleştirileri 13:33 Schrödinger'in dalga mekaniği 18:11 Solvey Konferansı 22:50 Schrödinger ve Goudsmit 43:15 Kapanış
Ekim 23, 2025
Yapay zekanın hızlı gelişimi görseli
FatihAltaylı
YouTube
Prof. Dr. Ethem Alpaydın & Prof. Dr. Emrah Safa GürkanYapay zekanın hızlı gelişimiSiemens “Geleceği Merak Edenlere” mottosuyla programımızdaki sponsorluğuna devam ediyor. Teke Tek Bilim programımızın tarih, bilim felsefesi, inovasyon ve keşiflerle dolu yolculuğunda, Siemens mühendisliğinin gücünü ve Siemens teknolojisinin getirdiği olanakları kullanarak dünyamızı daha iyi bir yer haline getirme çabasını hep birlikte deneyimliyor olacağız. Siemens’in yeni kahve makinesi EQ900 Plus, farklı kahve çekirdeklerini birbirine karıştırmamak için özel olarak hazırlanan çift çekirdek haznesi ve 32 farklı çeşit dünya kahvesiyle Teke Tek Bilim programımıza keyif ve lezzet kattı. #işbirliği 00:00 Giriş 01:04 Yapay zekanın hızlı gelişimi 09:28 Yapay zeka hayatımızdaki sosyal ve ekonomik şartları değiştirebilir mi? 13:35 Yapay zekanın hiç yapamayacağı şeyler olacak mı? 19:17 Yapay zeka çok mu hızlı gelişti? 20:34 Yapay zeka bu kadar hızlı gelişmeye devam eder mi? 23:42 Yapay zekada sezgi var mı? 26:15 Yapay zeka sonsuza kadar kendini evrimleştirebilir mi? 29:17 Türkiye olarak yapay zekada ne durumdayız? 35:40 Üniversitelere ayrılan fonlar üniversiteye uzun vadede zarar verir mi? 45:30 Bilimde ve yapay zeka konusunda Türkiye’den umutlu mu? 57:33 Kapanış
Ekim 19, 2025