İstanbul 18°
FatihAltayli

Fatih Altaylı

Diğer yazılarıFatihAltaylı

Yazı İçeriği

  • Savaşçı bir İspanyol güreş boğası: Miura

detail banner reklam

Savaşçı bir İspanyol güreş boğası: Miura

FatihAltaylı
Köşe Yazısı

Fatih Altaylı

Ekim 16, 2016

Yazı İçeriği

  • Savaşçı bir İspanyol güreş boğası: Miura

Savaşçı bir İspanyol güreş boğası: Miura

Bu hafta otomobil denemedim. Onun yerine daha güzel bir şey yazacağım size. Otomobil tarihinin belki en pahalı değil ama en ikonik ve en güzel otomobillerinden bana göre ilk sıraları alacak 3 otomobili önümüzdeki haftalar boyunca anlatacağım. Bunlardan biri İtalyan, diğeri İngiliz, bir diğeri ise Anglo Amerikan. Her otomobilseverin hayallerini süsleyen ve 60’lı yıllara damga vuran 3 otomobil: “Jaguar E Type, AC Cobra ve Lamborghini Miura...” Hoşunuza giderse diğerlerini de. Bu hafta Lamborghini ile başlayalım.   Modenalı bir traktör üreticisi olan Ferruccio Lamborghini’nin otomobil işine giriş hikâyesini büyük ihtimalle biliyorsunuzdur ama bilmeyenler için özetleyeyim. Traktör üretiminden bir servet yapmış olan Signor Lamborghini, bir gün müşterisi olduğu Enzo Ferrari’nin kapısına dayanır. Ferrari’lerin bazı parçalarında teknik sorunlar olduğunu, bunların kendi önereceği şekilde imal edilmesi halinde çok daha iyi sonuç alınacağını söyler. Enzo Ferrari, dostu Ferruccio’yu dikkate almaz, hatta biraz da bozuk atarak, “Sen işine bak. Biz burada traktör değil, otomobil üretiyoruz” diyerek adamcağızı postalar. Bu duruma çok bozulan traktörcü Ferruccio, kendi fabrikasına geri döner ve “Ben de bu Enzo’dan daha iyi spor otomobiller yapıp ona gününü göstermezsen namerdim” diyerek otomobil işine girmeye karar verir. Kısa süre içinde ilk Lamborghini’ler yollardadır ama heyecan verici olmaktan uzaktır. Çok kaliteli, teknik olarak iyi ama Ferrari’ye rakip olacak türde değildir Lamborghini’ler. Bu sırada Lamborghini fabrikasında üst düzey yönetici olarak çalışan 3 kişi, Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzini ve otomobillerin gelişiminden de sorumlu test sürücüsü Bob Wallace, bir yandan Ferruccio Lamborghini’nin verdiği talimatlar doğrultusunda otomobiller üretmek için çalışırken, boş vakitlerinde, izin günlerinde ve gece saatlerinde de kendi geliştirdikleri bir projeyi bitirmeye çalışmaktadırlar.   Projenin kod adı P400’dür. Yani Posteriori 400. Arkadan motorlu 4 litrelik. 1965 yılının sonlarına doğru projeyi ve ilk prototipi tamamlar ve büyük bir korkuyla patrona göstermeye karar verirler. Ferruccio Lamborghini otomobili görünce önce elemanları bir fırçalar. Çünkü o Ferrari gibi yarış tipi otomobiller değil, güçlü sportif sedanlar üretmek isteyen biridir. Ama aslında gördüğü otomobile dibi düşmüştür. “Bunu seri üretime hazır hale getirin” talimatını verir. Otomobilin monokok şasisi ve arkada yanlamasına yerleştirilmiş motoru, 1965 Torino Otomobil Fuarı’nda sergilenir. Bu arada ekibe Bertone’den Marcello Gandini de dahil olmuş ve dizayn geliştirme işinin sorumluluğunu almıştır. Miura’nın bu şahane görüntüsü onun eseridir. Otomobil, 1966 Cenevre Otomobil Fuarı’na yetiştirilir ama bir sorunla. İçinde motor yoktur; çünkü motorun bu gövdenin altına sığıp sığmayacağı denenmemiş, fuar öncesi riske alınmadan otomobil motorsuz olarak fuara gönderilmişti. Bu arada P400 projesi bir de isim kazanmış ve otomobile savaşçı bir İspanyol güreş boğası türü olan Miura’nın adı verilmişti. Fuar boyunca otomobil basınının “Güç ünitesini de görelim” talepleri, “Bu şimdilik bir sır. Göstermek istemiyoruz” denilerek ustaca savuşturulmuş ama motorun gücü ve teknik donanımıyla ilgili bilgiler medyayla paylaşılarak güven sağlanmıştı. Miura, tartışmasız bir biçimde 1966 Cenevre Fuarı’nın yıldızı oldu. 1966 yılından 1973 yılına kadar üretildi. İlk nesil Miura’lar P400’dü. 350 beygir güç üreten ilk nesilden 275 adet üretildi. İkinci nesil P400S’ti ve 20 beygir daha güçlendirilmiş motoruyla 370 beygir güç üreten Miura S’lerden 338 adet satıldı. Son olarak P400 SV’ler geldi. Bunlar biraz daha güçlüydü: 385 beygir. Ve 150 adet üretilebildi. Bu otomobillerin pek azı Roadster denilen üstü açık olarak üretildi ama bir roadster’den çok targa gibi görünüyorlardı. Bunun yanı sıra FIA’nın J Class’ı için üretilen bir adet P400 Jotta, şasi ve gövdede alüminyum kullanılmak suretiyle 400 kg daha hafifletilmiş ve motoru 415 beygir güce çıkarılmış halde ilk test sürüşünde kaza yaptı ve yanarak kül oldu. Ancak Lamborghini bu otomobilden de P400 SV/J olarak 6 adet üretti. Bu arada size bir de kimseden öğrenemeyeceğiniz küçük bir bilgi. Bir adet de çinko gövdeli Miura üretildi. Zannederim çinkodan yapılmış tek spor otomobildir. Geçen yıl Monte Carlo’da bir otomobil galerisi, bu çinko otomobili satışa sundu. Kimin aldığını ise öğrenemedim. Miura’nın motoru hâlâ yapılmış en iyi en dengeli motorlardan biri, hatta birincisi olarak bilinir. Motor çalışırken üzerine dikine koyulan bir sigaranın düşmeden durması da bir efsane olarak anlatılır. 3926 santimetreküplük motorun her iki blokunda ikişer kamşaft bulunur. Motorun üzerinde 4 adet çift boğazlı Weber karbüratör yakıt akışını sağlar. Miura’nın son sürati 276 km/s’dir ve o sırada seri üretim spor otomobiller arasında en hızlı olanıdır. Sıfırdan yüz kilometre sürate ise bugün için son derece yetersiz gibi görünen 6.7 saniyede çıkmaktadır.   NOT: Türkiye’de de çok az sayıda, benim bildiğim kadarıyla iki adet Miura var. Bunlardan biri İrah Şahı Rıza Pehlevi’nin efsanevi Miura’sı. Birkaç yıl önce bir açık artırmadan İstanbul’da otomobil müzesi olan bir Türk tarafından satın alındı ve sergileniyor.

FatihAltaylı
X’te yanıtla

X’te yazı hakkında yorumlarınızı paylaşın.

FatihAltaylı
  • Geçmiş yazılar

TümüFatihAltaylı
Bize Biraz Müsaade
Köşe Yazıları
Bize Biraz Müsaade

Fatih Altaylı

Ekim 6, 2025

Silivri Günlüğü - 73
Köşe Yazıları
Silivri Günlüğü - 73

Fatih Altaylı

Ekim 2, 2025

Silivri Günlüğü - 72
Köşe Yazıları
Silivri Günlüğü - 72

Fatih Altaylı

Ekim 2, 2025

  • Videolar

TümüFatihAltaylı
"1000 tane şarkı sözü yazdım" görseli
FatihAltaylı
YouTube
Bedia Ceylan Güzelce & Zeynep Talu"1000 tane şarkı sözü yazdım"Teke Tek Bilim ▷ https://www.youtube.com/@TekeTekBilim YouTube kanalına abone olmak için ▷ http://bit.ly/FatihAltayli Gazeteci - Yazar Fatih Altaylı, Youtube kanalına özel gündemi yorumluyor. 00:00 Giriş 00:17 Bir günü nasıl geçiyor? 01:11 Pandemi zamanı verimli geçti mi? 03:16 İnsanların yüzlerinde ne görüyor? 10:02 Bir şarkının ilk kıvılcımı nasıl ortaya çıkıyor? 14:15 İlham aldığı şeyler var mı? 15:28 İşinin sevdiği ve sevmediği yönleri neler? 17:46 Yazması çok zor olan bir şarkısı oldu mu? 26:15 Üretimi, çok fazla olaya maruz kalmak etkiliyor mu? 30:18 Müzisyenlerin yaşadığı en büyük sıkıntı nedir? 32:47 Bugünün Türkiye’si bir şarkı sözü olsa nasıl başlardı? 36:34 Kendisini nerelerden takip edebiliriz? 43:30 Kapanış
Ekim 26, 2025
Heisenberg'in bilime katkıları neler? görseli
FatihAltaylı
YouTube
Prof. Dr. Emre Onur Kahya ile Bilim EkstraHeisenberg'in bilime katkıları neler?Merhaba! Artık "Bilim Ekstra" programımızda çok özel bir konuğumuz var: Prof. Dr. Emre Onur Kahya! Prof. Dr. Kahya, bizimle fizik ve yapay zeka alanlarındaki bilgisini paylaşacak. Fizik dünyasının gizemlerine inerken aynı zamanda yapay zeka ile ilgili son gelişmeleri keşfedeceğiz. Hem temel kavramlar hem de son teknolojiler hakkında bilgi sahibi olacak ve geleceğin bilimine bir adım daha yaklaşacağız. Bu özel programda, Einstein'dan Newton'a, Schrödinger'den Feynman'a kadar fizik tarihindeki önemli isimlere göz atacağız. Ayrıca, kuantum mekaniği, görelilik, yapay zeka ve uzay-zaman gibi heyecan verici konuları da keşfedeceğiz. Prof. Dr. Emre Onur Kahya ile fizik hakkında merak ettiğiniz her şeyi öğrenmek için bu videoyu kaçırmayın! Bilimi ve evrenin sırlarını keşfetmeye hazır mısınız? 00:00 Giriş 06:57 Bohr-Kramers-Slater(BKS) teorisi 07:46 Einstein'ın BKS teorisine eleştirileri 13:33 Schrödinger'in dalga mekaniği 18:11 Solvey Konferansı 22:50 Schrödinger ve Goudsmit 43:15 Kapanış
Ekim 23, 2025
Yapay zekanın hızlı gelişimi görseli
FatihAltaylı
YouTube
Prof. Dr. Ethem Alpaydın & Prof. Dr. Emrah Safa GürkanYapay zekanın hızlı gelişimiSiemens “Geleceği Merak Edenlere” mottosuyla programımızdaki sponsorluğuna devam ediyor. Teke Tek Bilim programımızın tarih, bilim felsefesi, inovasyon ve keşiflerle dolu yolculuğunda, Siemens mühendisliğinin gücünü ve Siemens teknolojisinin getirdiği olanakları kullanarak dünyamızı daha iyi bir yer haline getirme çabasını hep birlikte deneyimliyor olacağız. Siemens’in yeni kahve makinesi EQ900 Plus, farklı kahve çekirdeklerini birbirine karıştırmamak için özel olarak hazırlanan çift çekirdek haznesi ve 32 farklı çeşit dünya kahvesiyle Teke Tek Bilim programımıza keyif ve lezzet kattı. #işbirliği 00:00 Giriş 01:04 Yapay zekanın hızlı gelişimi 09:28 Yapay zeka hayatımızdaki sosyal ve ekonomik şartları değiştirebilir mi? 13:35 Yapay zekanın hiç yapamayacağı şeyler olacak mı? 19:17 Yapay zeka çok mu hızlı gelişti? 20:34 Yapay zeka bu kadar hızlı gelişmeye devam eder mi? 23:42 Yapay zekada sezgi var mı? 26:15 Yapay zeka sonsuza kadar kendini evrimleştirebilir mi? 29:17 Türkiye olarak yapay zekada ne durumdayız? 35:40 Üniversitelere ayrılan fonlar üniversiteye uzun vadede zarar verir mi? 45:30 Bilimde ve yapay zeka konusunda Türkiye’den umutlu mu? 57:33 Kapanış
Ekim 19, 2025