İstanbul 16°
FatihAltayli

Fatih Altaylı

Diğer yazılarıFatihAltaylı

Yazı İçeriği

  • Efsane Mercedes 300 SL milyonluk bebek

detail banner reklam

Efsane Mercedes 300 SL milyonluk bebek

FatihAltaylı
Köşe Yazısı

Fatih Altaylı

Mayıs 7, 2017

Yazı İçeriği

  • Efsane Mercedes 300 SL milyonluk bebek

Efsane Mercedes 300 SL milyonluk bebek

Zaman zaman otomobil tarihinin kilometre taşlarından söz ettiğimiz bu köşede, bu hafta çok ama çok önemli bir otomobili, Mercedes 300 SL’i, kısaca anlatmak istiyorum. Mercedes Gullwing olarak da bilinen otomobil aslında Mercedes’in Grand Prix’lere katılmak için 1952 yılında ürettiği bir yarış otomobilinin yol versiyonu olarak da tanımlanabilir. Savaş sonrası patlama yaşayan ve spor otomobillere açlık duyan Amerikan pazarına güçlü sportif bir otomobille girmek isteyen Mercedes, New York’taki Mercedes distribütörü Max Hoffman’ın önerisiyle 300 SL projesine girişti. Hoffman, Grand Prix için yapılan otomobilin geliştirilmesiyle üretilecek benzer bir otomobilin Amerikan pazarında çok iş yapacağını ve Mercedes’in imajını da güçlendireceğini öne sürdü. Fikir kabul edildi. Grand Prix otomobili, bazı köklü değişikliklerle yola uygun hale getirildi. Mercedes’in 4 kapılı bir sedan olan Mercedes Konrad Adenauer Limousine’de kullanılan 3 litrelik sıralı 6 silindirli motor yeniden dizayn edildi. Alüminyum silindir kapakları bir yenilik olarak koyuldu. Daha geniş emme ve egzoz manifoldlarına yer açıldı. Grand Prix otomobilinin motorundaki 3 adet çift boğazlı Solex karbüratör yerine, ilk kez bir otomobilde Bosch tarafından geliştirilen mekanik direk enjeksiyon sistemi uygulandı. Bu değişikliklerle yol aracının gücü 177 beygirlik Grand Prix aracından yüzde 25 daha fazla hale geldi. 215 beygirlik güç elde edildi. 300 SL, Konrad Adenauer Limousine’den ise neredeyse iki kat daha güçlüydü. Motor SL’in alçak kaputunun altına sığabilmesi için 45 derece yan yatırıldı. Gövde ve şasi çeliktendi ancak ağırlığı düşürmek için motor kaputu, bagaj kapağı ve kapılar alüminyumdan üretiliyordu. Otomobilin toplam ağırlığı 1093 kiloydu. Özel istekle tüm karoseri alüminyum olarak sipariş vermek mümkündü. Bu fiyatı biraz attırsa da ağırlığı 80 kilogram aşağı çekiyordu. 29 adet tamamen alüminyum gövdeli 300 SL yapıldı. Güçlü motor ve hafif gövde yolda da farkını ortaya koydu. Standart 4 ileri manuel şanzımanla 235 km/s son sürate sahip olan Mercedes 300 SL, değiştirilmiş oranlı 4 ileri şanzıman seçeneği sayesinde 260 km/s’ye ulaşan süratiyle döneminin en hızlı yol otomobili de oldu. İlk SL böylece doğmuştu. 1954 ile 1963 arasında üretilen 1400 adet 300 SL’in yüzde 80’inden fazlası Amerikan pazarında satıldı. SL Roadster’lerden ise 1858 adet üretildi. Mercedes 300 SL Gullwing bugün koleksiyonerlerin en gözde otomobillerinden biri. 10 yıl önce 500 bin dolarlar civarında olan fiyatı bugün otomobilin durumuna göre 1 ila 2.5 milyon dolar arasında değişiyor. Birkaç yıl önce az sayıda bulunan alüminyum karoserli bir 300 SL Gullwing 4.5 milyon dolarlık fiyatıyla rekor kırdı. Bugün Türkiye’de de benim bildiğim kadarıyla 2 koleksiyonerin elinde 300 SL Gullwing var. Mercedes 300 SL’in üretimini sona erdirdikten sonra SL efsanesi Pagoda olarak adlandırılan 239 SL’le devam etti. Ancak 300 SL Gullwing’in tek ve gerçek takipçisi birkaç yıl önce sınırlı sayıda üretilen SLS AMG olsa gerek. ROADSTER İLE FARKI NE? Otomobilin diğer bir sorunu ise çok ağır debriyajdı ve bu asla çözülemedi. Otomobile inip binmek de oldukça zahmetliydi. Yukarı doğru açılan kapılara rağmen inip binmeyi kolaylaştırmak için geri gidebilen bir direksiyon miline ihtiyaç duyuldu. Bir yıl sonra 300 SL’in üstü açık roadster versiyonu da yollara çıktı. Bir süre sonra “Fakirler için SL” denilen 4 silindirli 190 SL Roadster tüketiciyle buluştu ancak otomobilin ne hava, ne de performans olarak 300 SL’le alakası bile yoktu. HAFİF SPORCU OLDUĞU İÇİN SL ADINI ALDI 3 litrelik motora sahip olduğu için 300 Spert Leicht yani ‘hafif sporcu’ olduğu için de SL adını almıştı. Amerikan pazarını hedef aldığı için ilk tanıtımı da 1954 New York Otomobil Fuarı’nda gerçekleştirildi. Ancak otomobilin bazı sorunları da yok değildi. Mesela otomobili stop ederken el kitabındaki kurallara dikkat etmek gerekiyordu. Çünkü stop edildikten sonra da çok kısa bir süre yakıt pompalamaya devam eden enjeksiyon sistemi silindirlerin yağını yıkıyor ve motoru korunmasız bırakıyordu. Yağın fazla ısınmasını engellemek için dev bir karteri vardı ve 10 litreden fazla yağ gerekiyordu ve her 1000 kilometrede yağ değişimi şarttı. Daha sonra ikinci bir yağ pompası eklenerek bu sorun çözülmeye çalışıldı.

FatihAltaylı
X’te yanıtla

X’te yazı hakkında yorumlarınızı paylaşın.

FatihAltaylı
  • Geçmiş yazılar

TümüFatihAltaylı
Bize Biraz Müsaade
Köşe Yazıları
Bize Biraz Müsaade

Fatih Altaylı

Ekim 6, 2025

Silivri Günlüğü - 73
Köşe Yazıları
Silivri Günlüğü - 73

Fatih Altaylı

Ekim 2, 2025

Silivri Günlüğü - 72
Köşe Yazıları
Silivri Günlüğü - 72

Fatih Altaylı

Ekim 2, 2025

  • Videolar

TümüFatihAltaylı
"1000 tane şarkı sözü yazdım" görseli
FatihAltaylı
YouTube
Bedia Ceylan Güzelce & Zeynep Talu"1000 tane şarkı sözü yazdım"Teke Tek Bilim ▷ https://www.youtube.com/@TekeTekBilim YouTube kanalına abone olmak için ▷ http://bit.ly/FatihAltayli Gazeteci - Yazar Fatih Altaylı, Youtube kanalına özel gündemi yorumluyor. 00:00 Giriş 00:17 Bir günü nasıl geçiyor? 01:11 Pandemi zamanı verimli geçti mi? 03:16 İnsanların yüzlerinde ne görüyor? 10:02 Bir şarkının ilk kıvılcımı nasıl ortaya çıkıyor? 14:15 İlham aldığı şeyler var mı? 15:28 İşinin sevdiği ve sevmediği yönleri neler? 17:46 Yazması çok zor olan bir şarkısı oldu mu? 26:15 Üretimi, çok fazla olaya maruz kalmak etkiliyor mu? 30:18 Müzisyenlerin yaşadığı en büyük sıkıntı nedir? 32:47 Bugünün Türkiye’si bir şarkı sözü olsa nasıl başlardı? 36:34 Kendisini nerelerden takip edebiliriz? 43:30 Kapanış
Ekim 26, 2025
Heisenberg'in bilime katkıları neler? görseli
FatihAltaylı
YouTube
Prof. Dr. Emre Onur Kahya ile Bilim EkstraHeisenberg'in bilime katkıları neler?Merhaba! Artık "Bilim Ekstra" programımızda çok özel bir konuğumuz var: Prof. Dr. Emre Onur Kahya! Prof. Dr. Kahya, bizimle fizik ve yapay zeka alanlarındaki bilgisini paylaşacak. Fizik dünyasının gizemlerine inerken aynı zamanda yapay zeka ile ilgili son gelişmeleri keşfedeceğiz. Hem temel kavramlar hem de son teknolojiler hakkında bilgi sahibi olacak ve geleceğin bilimine bir adım daha yaklaşacağız. Bu özel programda, Einstein'dan Newton'a, Schrödinger'den Feynman'a kadar fizik tarihindeki önemli isimlere göz atacağız. Ayrıca, kuantum mekaniği, görelilik, yapay zeka ve uzay-zaman gibi heyecan verici konuları da keşfedeceğiz. Prof. Dr. Emre Onur Kahya ile fizik hakkında merak ettiğiniz her şeyi öğrenmek için bu videoyu kaçırmayın! Bilimi ve evrenin sırlarını keşfetmeye hazır mısınız? 00:00 Giriş 06:57 Bohr-Kramers-Slater(BKS) teorisi 07:46 Einstein'ın BKS teorisine eleştirileri 13:33 Schrödinger'in dalga mekaniği 18:11 Solvey Konferansı 22:50 Schrödinger ve Goudsmit 43:15 Kapanış
Ekim 23, 2025
Yapay zekanın hızlı gelişimi görseli
FatihAltaylı
YouTube
Prof. Dr. Ethem Alpaydın & Prof. Dr. Emrah Safa GürkanYapay zekanın hızlı gelişimiSiemens “Geleceği Merak Edenlere” mottosuyla programımızdaki sponsorluğuna devam ediyor. Teke Tek Bilim programımızın tarih, bilim felsefesi, inovasyon ve keşiflerle dolu yolculuğunda, Siemens mühendisliğinin gücünü ve Siemens teknolojisinin getirdiği olanakları kullanarak dünyamızı daha iyi bir yer haline getirme çabasını hep birlikte deneyimliyor olacağız. Siemens’in yeni kahve makinesi EQ900 Plus, farklı kahve çekirdeklerini birbirine karıştırmamak için özel olarak hazırlanan çift çekirdek haznesi ve 32 farklı çeşit dünya kahvesiyle Teke Tek Bilim programımıza keyif ve lezzet kattı. #işbirliği 00:00 Giriş 01:04 Yapay zekanın hızlı gelişimi 09:28 Yapay zeka hayatımızdaki sosyal ve ekonomik şartları değiştirebilir mi? 13:35 Yapay zekanın hiç yapamayacağı şeyler olacak mı? 19:17 Yapay zeka çok mu hızlı gelişti? 20:34 Yapay zeka bu kadar hızlı gelişmeye devam eder mi? 23:42 Yapay zekada sezgi var mı? 26:15 Yapay zeka sonsuza kadar kendini evrimleştirebilir mi? 29:17 Türkiye olarak yapay zekada ne durumdayız? 35:40 Üniversitelere ayrılan fonlar üniversiteye uzun vadede zarar verir mi? 45:30 Bilimde ve yapay zeka konusunda Türkiye’den umutlu mu? 57:33 Kapanış
Ekim 19, 2025