İstanbul 9°
FatihAltayli

Fatih Altaylı

Diğer yazılarıFatihAltaylı

Yazı İçeriği

  • Efsane Mercedes 300 SL milyonluk bebek

detail banner reklam

Efsane Mercedes 300 SL milyonluk bebek

FatihAltaylı
Köşe Yazısı

Fatih Altaylı

Mayıs 7, 2017

Yazı İçeriği

  • Efsane Mercedes 300 SL milyonluk bebek

Efsane Mercedes 300 SL milyonluk bebek

Zaman zaman otomobil tarihinin kilometre taşlarından söz ettiğimiz bu köşede, bu hafta çok ama çok önemli bir otomobili, Mercedes 300 SL’i, kısaca anlatmak istiyorum. Mercedes Gullwing olarak da bilinen otomobil aslında Mercedes’in Grand Prix’lere katılmak için 1952 yılında ürettiği bir yarış otomobilinin yol versiyonu olarak da tanımlanabilir. Savaş sonrası patlama yaşayan ve spor otomobillere açlık duyan Amerikan pazarına güçlü sportif bir otomobille girmek isteyen Mercedes, New York’taki Mercedes distribütörü Max Hoffman’ın önerisiyle 300 SL projesine girişti. Hoffman, Grand Prix için yapılan otomobilin geliştirilmesiyle üretilecek benzer bir otomobilin Amerikan pazarında çok iş yapacağını ve Mercedes’in imajını da güçlendireceğini öne sürdü. Fikir kabul edildi. Grand Prix otomobili, bazı köklü değişikliklerle yola uygun hale getirildi. Mercedes’in 4 kapılı bir sedan olan Mercedes Konrad Adenauer Limousine’de kullanılan 3 litrelik sıralı 6 silindirli motor yeniden dizayn edildi. Alüminyum silindir kapakları bir yenilik olarak koyuldu. Daha geniş emme ve egzoz manifoldlarına yer açıldı. Grand Prix otomobilinin motorundaki 3 adet çift boğazlı Solex karbüratör yerine, ilk kez bir otomobilde Bosch tarafından geliştirilen mekanik direk enjeksiyon sistemi uygulandı. Bu değişikliklerle yol aracının gücü 177 beygirlik Grand Prix aracından yüzde 25 daha fazla hale geldi. 215 beygirlik güç elde edildi. 300 SL, Konrad Adenauer Limousine’den ise neredeyse iki kat daha güçlüydü. Motor SL’in alçak kaputunun altına sığabilmesi için 45 derece yan yatırıldı. Gövde ve şasi çeliktendi ancak ağırlığı düşürmek için motor kaputu, bagaj kapağı ve kapılar alüminyumdan üretiliyordu. Otomobilin toplam ağırlığı 1093 kiloydu. Özel istekle tüm karoseri alüminyum olarak sipariş vermek mümkündü. Bu fiyatı biraz attırsa da ağırlığı 80 kilogram aşağı çekiyordu. 29 adet tamamen alüminyum gövdeli 300 SL yapıldı. Güçlü motor ve hafif gövde yolda da farkını ortaya koydu. Standart 4 ileri manuel şanzımanla 235 km/s son sürate sahip olan Mercedes 300 SL, değiştirilmiş oranlı 4 ileri şanzıman seçeneği sayesinde 260 km/s’ye ulaşan süratiyle döneminin en hızlı yol otomobili de oldu. İlk SL böylece doğmuştu. 1954 ile 1963 arasında üretilen 1400 adet 300 SL’in yüzde 80’inden fazlası Amerikan pazarında satıldı. SL Roadster’lerden ise 1858 adet üretildi. Mercedes 300 SL Gullwing bugün koleksiyonerlerin en gözde otomobillerinden biri. 10 yıl önce 500 bin dolarlar civarında olan fiyatı bugün otomobilin durumuna göre 1 ila 2.5 milyon dolar arasında değişiyor. Birkaç yıl önce az sayıda bulunan alüminyum karoserli bir 300 SL Gullwing 4.5 milyon dolarlık fiyatıyla rekor kırdı. Bugün Türkiye’de de benim bildiğim kadarıyla 2 koleksiyonerin elinde 300 SL Gullwing var. Mercedes 300 SL’in üretimini sona erdirdikten sonra SL efsanesi Pagoda olarak adlandırılan 239 SL’le devam etti. Ancak 300 SL Gullwing’in tek ve gerçek takipçisi birkaç yıl önce sınırlı sayıda üretilen SLS AMG olsa gerek. ROADSTER İLE FARKI NE? Otomobilin diğer bir sorunu ise çok ağır debriyajdı ve bu asla çözülemedi. Otomobile inip binmek de oldukça zahmetliydi. Yukarı doğru açılan kapılara rağmen inip binmeyi kolaylaştırmak için geri gidebilen bir direksiyon miline ihtiyaç duyuldu. Bir yıl sonra 300 SL’in üstü açık roadster versiyonu da yollara çıktı. Bir süre sonra “Fakirler için SL” denilen 4 silindirli 190 SL Roadster tüketiciyle buluştu ancak otomobilin ne hava, ne de performans olarak 300 SL’le alakası bile yoktu. HAFİF SPORCU OLDUĞU İÇİN SL ADINI ALDI 3 litrelik motora sahip olduğu için 300 Spert Leicht yani ‘hafif sporcu’ olduğu için de SL adını almıştı. Amerikan pazarını hedef aldığı için ilk tanıtımı da 1954 New York Otomobil Fuarı’nda gerçekleştirildi. Ancak otomobilin bazı sorunları da yok değildi. Mesela otomobili stop ederken el kitabındaki kurallara dikkat etmek gerekiyordu. Çünkü stop edildikten sonra da çok kısa bir süre yakıt pompalamaya devam eden enjeksiyon sistemi silindirlerin yağını yıkıyor ve motoru korunmasız bırakıyordu. Yağın fazla ısınmasını engellemek için dev bir karteri vardı ve 10 litreden fazla yağ gerekiyordu ve her 1000 kilometrede yağ değişimi şarttı. Daha sonra ikinci bir yağ pompası eklenerek bu sorun çözülmeye çalışıldı.

FatihAltaylı
X’te yanıtla

X’te yazı hakkında yorumlarınızı paylaşın.

FatihAltaylı
  • Geçmiş yazılar

TümüFatihAltaylı
Adalet
Köşe Yazıları
Adalet

Fatih Altaylı

Aralık 1, 2025

Bize Biraz Müsaade
Köşe Yazıları
Bize Biraz Müsaade

Fatih Altaylı

Ekim 6, 2025

Silivri Günlüğü - 73
Köşe Yazıları
Silivri Günlüğü - 73

Fatih Altaylı

Ekim 2, 2025

  • Videolar

TümüFatihAltaylı
"Şarkı yapmak mutlu adam işi değil" görseli
FatihAltaylı
YouTube
Bedia Ceylan Güzelce & Özer Atik"Şarkı yapmak mutlu adam işi değil"Teke Tek Bilim ▷ https://www.youtube.com/@TekeTekBilim 00:00 Giriş 00:22 Bir günü nasıl geçiyor? 05:04 Müzik ile arası nasıl? 15:23 Şarkılarını nasıl yapıyor? 18:24 Yalçın Turan hayatına ne kattı? 20:08 Yaptığı programlarda etkilendikleri neydi? 23:37 Seyircide eskiden yeniye ruh hali değişiyor mu? 24:54 Yapay zekaya bakış açısı nedir? 30:36 Kapanış YouTube kanalına abone olmak için ▷ http://bit.ly/FatihAltayli Gazeteci - Yazar Fatih Altaylı, Youtube kanalına özel gündemi yorumluyor.
Aralık 14, 2025
"Yemek konusunda gerçekten pahalıyız" görseli
FatihAltaylı
YouTube
Bedia Ceylan Güzelce & Oğuz Yenihayat"Yemek konusunda gerçekten pahalıyız"Teke Tek Bilim ▷ https://www.youtube.com/@TekeTekBilim 00:00 Giriş 00:20 Bir günü nasıl geçiyor? 01:00 Kendi işini nasıl tanımlıyor? 06:43 Başına tuhaf şeyler geliyor mu? 08:50 Bir yeri beğenme kriterleri nelerdir? 13:27 Türkiye'ye ait olan ve tüm dünyanın bilmesini istediği neler var? 16:50 Türkiye'yi gezerken onu en çok şaşırtan ne oldu? 19:30 Türk ve Yunan mutfakları arasındaki rekabet hakkında ne düşünüyor? 21:06 Yurt dışına giderken yanında Türkiye'den ne götürüyor? 23:06 Yılbaşında yiyebileceğimiz öneriler listesi 27:28 Yemek konusunda bir yerin iyi olup olmadığını nasıl anlayabiliriz? 31:16 Gıdaların pahalılığı hakkında ne düşünüyor? 35:15 Türkiye'deki ve yurtdışındaki sokak lezzetleri arasında nasıl farklar var? 36:11 Sokak lezzetlerinde Türkiye'yi nasıl buluyor? 39:00 Türk mutfağı ve kültürünün sosyal medya üzerinden tanıtımları 42:00 Yemek sektöründeki güvensizlik ve denetimsizlik 42:36 İçerikleri hangi kanallardan takip edilebilir? 43:45 Türkiye'de asla unutamadığı lezzetler 46:00 Yurtdışından misafirleri gelse yemek için nerelere götürür? 50:20 Yapmayı düşündüğü başka ne tür projeler var? 52:03 Kapanış YouTube kanalına abone olmak için ▷ http://bit.ly/FatihAltayli Gazeteci - Yazar Fatih Altaylı, Youtube kanalına özel gündemi yorumluyor.
Aralık 7, 2025
Fatih Altaylı'nın savunması - Barolar Birliği Başkanı Avukat Erinç Sağkan görseli
FatihAltaylı
YouTube
Videolar yorumluyorFatih Altaylı'nın savunması - Barolar Birliği Başkanı Avukat Erinç SağkanTeke Tek Bilim ▷ https://www.youtube.com/@TekeTekBilim YouTube kanalına abone olmak için ▷ http://bit.ly/FatihAltayli Gazeteci - Yazar Fatih Altaylı, Youtube kanalına özel gündemi yorumluyor.
Aralık 5, 2025