Papyonu çözülmüş smokin gibi
Fatih Altaylı
Ekim 27, 2024
Yazı İçeriği
Papyonu çözülmüş smokin gibi
Hem pistte hem yolda pro
Hem pistte hem yolda pro
Alberto Ascari adını hiç duydunuz mu bilemem.
Duymayanlar için hafiften anlatayım.
Otomobil yarışlarının altın çağının efsanevi adamlarından biridir Ascari.
Otomobil sporlarının başlangıç çağında, 13 yarış kazanmış, Grand Prix Şampiyonu yarışçı bir babanın oğlu olarak 1. Dünya Savaşı’nın sona erdiği yıl doğdu.
Albetro 5 yaşında iken, yarışçı babası sağ kurtulduğu bir kazadan 4 gün sonra, hiç de kaza yapılmayacak bir virajın çıkışında yoldan çıktı ve hayatını kaybettiğinde 36 yaşında idi.
Alberto genç bir adam olduğu zaman, bir yandan aile işi olan FIAT bayiliğini sürdürüyor, bir yandan da babası gibi yarışıyordu. Yarış dünyasının içine doğduğu için, buraya girmesi çok da zor olmamıştı.
Otomobil bayii Alberto’yu sıklıkla ziyaret eden yakın arkadaşı Enzo Ferrari’nin 1940 yılında Mille Miglia’da onu bir Tipo 815 Spyder’ın koltuğuna oturtması da pilotluk hayalinin başlangıcı oldu.
Hafif kilolu olduğu için Ciccio lakabı takılan ve sempatikliği nedeniyle müthiş bir hayran kitlesi olan Alberto Ascari, bir yandan da her türlü batıl inanca sahip olması ile ünlüydü.
Alberto Ascari 1952’de 7 yarışın 6’sını, ertesi yıl da 5’ini kazanarak 2 kez üst üste Grand Prix Şampiyonu oldu.
Ailesine çok bağlı bir adam olmasına rağmen, sevgisini göstermediği için bir gün Enzo Ferrari’den azar işitmişti. “Bana çok bağlanmalarını istemiyorum. Çünkü yaptığım iş beni bir gün öldürecek ve o zaman çok üzülmelerini istemiyorum” demişti.
Bir yıl sonra dediği oldu.
Ferrari’den ayrılıp Lancia’ya geçti.
Monaco Grand Prix’si sırasında liman virajında yoldan çıkarak Akdeniz’e uçtu ve otomobili sulara gömüldü.
Herkesin yüreği ağzındaydı ama bir dakika sonra mavi kaskıyla suyun üzerinde belirdi. Kurtulmuştu.
Ancak 4 gün sonra, “Korkumu atmak için sürmem lazım” diyerek Monza’da belirdi.
Bir Ferrari’nin direksiyonuna geçti ve 4 tur sonra pistten çıkarak hayatını kaybetti. Uğuruna inandığı mavi kaskı o gün yanında yoktu ve ödünç aldığı bir beyaz kask takmıştı.
Öldüğünde babası gibi tam 36 yaşında idi.
Babası gibi 13 Grand Prix Yarışı kazanmıştı.
Ve babası gibi ciddi bir kaza geçirmesinden 4 gün sonra hiç de kaza yapılmayacak bir yerde yaptığı kazada ölmüştü.
Milano’daki cenazesine 1 milyon kişi katıldı.
Ve siyah atların çektiği cenaze arabasındaki tabutun üzerinde öldüğü gün başında olmayan uğurlu mavi kaskı duruyordu.
ASCARI’DE BİR MERCEDES
Şimdi diyeceksiniz ki, “Bayram değil, seyran değil durduk yere Fatih niye bu hikayeyi anlattı?”
Aslında o kadar da alakasız değil.
İki hafta önce İspanya’daki özel bir pist olan Ascari’ye giderken Mercedes “Ascari’de yeni otomobilimizi denemek ister misiniz?” deyince aklımdan bu hikaye geçti.
36 yaşını çoktan geçmiştim, 13 Grand Prix kazanmışlığım yoktu, batıl inançlara sahip değildim, babam 80 küsur yaşında eceliyle ölmüştü.
Korkacak bir şeyim yoktu.
‘Hangi otomobil” diye sordum.
Yeni AMG GT 63’ün son Goodwood Festival of Speed’de gösterilen “pro” versiyonu kullanacaktım.
X’te yazı hakkında yorumlarınızı paylaşın.
Geçmiş yazılar
Videolar


Zeki Demirkubuz yorumluyor
Fatih Altaylı YORUMLAYAMIYOR: "Hak"
Eylül 15, 2025
Bedia Ceylan Güzelce & Müfit Can Saçıntı
"Gülmek bir savunma mekanizması"
Eylül 14, 2025