İstanbul 16°
FatihAltayli

Fatih Altaylı

Diğer yazılarıFatihAltaylı

Yazı İçeriği

  • Yeni A4’ün hatları daha net

detail banner reklam

Yeni A4’ün hatları daha net

FatihAltaylı
Köşe Yazısı

Fatih Altaylı

Şubat 14, 2016

Yazı İçeriği

  • Yeni A4’ün hatları daha net

Yeni A4’ün hatları daha net

Kuruluşu 1910’lara, ilk üretimi 1915’lere dayanmasına ve Avrupa’da ilk seri üretim yapan marka olarak kabul edilmesine rağmen Audi, 1970’lere kadar pek sesi soluğu çıkmayan bir markaydı. Bunun en önemli nedeni, bir dönem farklı markalarla aynı çatı altına girmesi ve Auto Union’un altında kalmasıydı. O yıllarda NSU daha öne çıkan bir markaydı, ama onun da pek bir şey becerdiği yoktu.

Bugün tanıdığımız Audi, 1970’lerde ortaya çıkmaya başladı. Auto Union’u simgeleyen iç içe geçmiş dört halkalı logosundan başka geçmişle tüm bağlantısını kopardı ve “Büyük Almanlar” arasında hızlı bir yükselişe geçti.

Tabii bu yükselişte en önemli etkenlerden biri, belki de birincisi Audi’nin 1980’de satışına başladığı ilk “Quattro” modeliydi.

Çok öncü bir tasarımın yanı sıra kusursuz bir sürekli 4 çeker teknolojisi sunuyordu. Otomobil 1980’lerin ilk yarısında Dünya Ralli Şampiyonası’nda Stig Blomqvist ve Walter Röhrl’le fırtına gibi esti ve sayısız şampiyonluk kazandı.

Audi’nin yükselişi de böyle başladı. Benim Audi ile tanışmam da bu yıllara rastlar. Tüm arkadaşlarımın VW GTI veya BMW 316 peşinde koştuğu, benimse ithalat yasaklarının başlamasından önce ithal edilmiş büyük Amerikanlarla ilgilendiğim bir dönemde, bir arkadaşım Audi 80 GTE diye bir otomobille çıkageldi. VW Passat temelinde kurulmuş, güzel bir otomobildi ama bize çok “baba işi” gibi görünüyordu.

Sonra Galatasaray’ın eski başkanlarından Alp Yalman’da bir Audi 100 gördüm.

Bayağı hoş bir otomobildi. Ardından Audi A4 ve A6 modelleriyle Türkiye pazarına muazzam bir giriş yaptı. Hemen ardından 1990’ların ortasında efsanevi alüminyum kasalı A4 piyasaya girdi. Sonradan parlayan Alman markası, Mercedes ve BMW’ye kafa tutmaya başlamıştı. Ben de kayıtsız kalamadım.

Önce bir A6 edindim. O kadar memnun kaldım ki, 2000’lerin ortasında RS6’ya geçtim. Şu kadarını söyleyeyim, Quattro bir Audi’niz varsa bundan daha iyi bir yol tutuş göremezsiniz. Tek kötü tarafı, her şeyi yapabileceğinize sizi inandırması ve genelde de yapmasıdır. Gelelim bugün sizlere anlatacağım yeni Audi A4’e. Şunu peşin peşin söyleyeyim, kendi adıma Audi’nin model politikasını çok beğenmiyorum. Hepsi birbirine gereğinden fazla benziyor. Yani A3 A4’e, A4 A6’ya, A6 A8’e fazlaca benziyor. Son birkaç yılda değişen modeller arasında da fazla farklılık görünmüyor. Markayla ilgili yapabileceğim tek eleştiri de bu zaten. Herhalde üretici de bu sıkıntının farkında olmalı ki, bu kez otomobilde daha fazla değişiklik yapmış. Yeni A4’ün dış görünümünde, bir önceki modele göre değişiklikler var.

Farlar şimşek bir form kazanmış. Ön ızgara büyümüş ve net hatlara konmuş. Arkada da stop lambaları, ön farların devamı niteliğinde üçgen formlara girmiş. Bunlar da otomobile biraz daha modern ve yeni bir hava kazandırmış. Gelenekten kopmadan, köklü bir değişiklik yapmadan yeni bir tip oluşturulmuş.

GENEL PERFORMANSI MOTOR HACMİNE GÖRE ÇOK İYİ

Anlatmakta olduğum A4, serinin en küçük motorlu olanı. 1.4 turbo FSI motor. Doğuş motorda bir espri var. FSI’yı “Ferit Şahenk Injection” olarak tanımlıyorlar. Tabii aslında kısaltmanın aslı “Fuel Stratified Injection”. Bu da yakıtın doğrudan doğruya yanma odasına enjekte edilmesi demek. 1.4 litrelik motor 150 beygirlik bir güç sağlıyor ki, bu da oldukça yeterli. Küçük motorlardan hiç mi hiç hazzetmeyen ben bile bu motora söyleyecek fazla bir söz bulamadım. İlle de bir laf etmem gerekiyorsa, hafif sallantılı diyebilirim. 7 ileri stronic şanzıman gayet başarılı.

Geri vites kamerası vasat. Pek çok araçta daha iyileri var. Aynalardaki kör nokta uyarıcıları sıradan. Sürüş seçenekleri otomobilde gerekli değişiklikleri hemen yapıyor ve oldukça iyi sonuçlar veriyor. Otomobilin genel performansı motor hacmine oranla çok iyi. Tüketim ise 100 kilometre için 10 litrenin üzerinde. Kullanıma gelirsek... Ne yazık ki, otomobil Quattro yani 4 çeker değildi. Bu da benim için Audi olmuyor, çünkü bana göre bir Audi ancak Quattro olursa Audi oluyor. Buna rağmen yol tutuşu iyi. Klasik bir Alman tarzı yol hâkimiyeti var.

135 BİN TL’DEN BAŞLIYOR

Gelelim bu hayli güzel otomobilin fiyatına... 14 litre motorlu olanın fiyatı yaklaşık 135 bin TL’den başlıyor ve aksesuvarlara göre yukarı doğru hızla gidebiliyor.

GÖSTERGE EKRANI DA DEĞİŞKEN

Göstergeler Mercedes S sınıfı gibi dijital bir ekran üzerinde analog görüntülü. Ekran seçenekleri ise çok hoş. Hız ve devir göstergelerini küçülterek göstergenin büyük bölümünü navigasyon ekranı haline getirme seçeneği çok akıllıca.

OTOMOBİLİNİZİN FİYATI, 5 YILLIK GELİRİNİZİN EN ÇOK YÜZDE 15’İ OLMALI

Değerli okurlar, sizlerden her hafta çok sayıda mail alıyorum. “Şu otomobili mi alayım yoksa bunu mu alayım?” diye soruyorsunuz, tavsiye istiyorsunuz. Çok açık söyleyeyim, tavsiye vermekten çok hoşlanmıyorum. Çünkü sonra küfredersiniz diye korkuyorum. “Şunu al” derim, bozulur, “Bunu al derim” arıza yapar. Hiçbirini yapmazsa 2. elde kaybı fazla olur diye çekiniyorum. Ayrıca otomobil kişisel bir şey. Sizde yarattığı duygu, hissiyat önemli. Ben bunları bilemem. Buna karşın teknik bilgi aktarıyorum bu maillere. Seçim yapmayı kolaylaştıracak.

Bu yüzden bana kızmayın.

Çok sorulan bir başka soru da “Kaç liralık bir otomobil almalıyım?” sorusu.

Doğrusunu isterseniz, yaş ilerledikçe otomobile verilen paraya acımaya başladım.

Gerçi geçmişte de futbolcu kardeşlerime “Paranızı otomobillere yatırmayın. Bu kadar pahalı otomobiller almayın” derdim ama onlar dinlemezdi.

Bunun yerine size şu evrensel kuralı hatırlatayım. Bir kişinin sahip olması gereken otomobille ilgili bilmem yalan, bilmem sahi şöyle bir hesap vardır:

Alacağınız otomobil 5 yıllık gelirinizin en fazla yüzde 15’i, en az yüzde 10’u kadar olmalıdır. Yani diyelim ki, ayda 10 bin TL’lik bir kazancınız var.

Yılda 120 bin TL, 5 yılda 600 bin TL eder. Demek ki, ayda 10 bin TL kazanan birisi en az 60, en fazla 90 bin TL’lik bir otomobile binebilir. Ama dediğim gibi bu tamamen sizin keyfinize kalmış. Yine de ben 250 bin TL’lik bir evde oturup kapısına 500 bin TL’lik otomobil park edenleri anlamakta zorlanıyorum. Hatta anlamıyorum.

FatihAltaylı
X’te yanıtla

X’te yazı hakkında yorumlarınızı paylaşın.

FatihAltaylı
  • Geçmiş yazılar

TümüFatihAltaylı
Bize Biraz Müsaade
Köşe Yazıları
Bize Biraz Müsaade

Fatih Altaylı

Ekim 6, 2025

Silivri Günlüğü - 73
Köşe Yazıları
Silivri Günlüğü - 73

Fatih Altaylı

Ekim 2, 2025

Silivri Günlüğü - 72
Köşe Yazıları
Silivri Günlüğü - 72

Fatih Altaylı

Ekim 2, 2025

  • Videolar

TümüFatihAltaylı
"1000 tane şarkı sözü yazdım" görseli
FatihAltaylı
YouTube
Bedia Ceylan Güzelce & Zeynep Talu"1000 tane şarkı sözü yazdım"Teke Tek Bilim ▷ https://www.youtube.com/@TekeTekBilim YouTube kanalına abone olmak için ▷ http://bit.ly/FatihAltayli Gazeteci - Yazar Fatih Altaylı, Youtube kanalına özel gündemi yorumluyor. 00:00 Giriş 00:17 Bir günü nasıl geçiyor? 01:11 Pandemi zamanı verimli geçti mi? 03:16 İnsanların yüzlerinde ne görüyor? 10:02 Bir şarkının ilk kıvılcımı nasıl ortaya çıkıyor? 14:15 İlham aldığı şeyler var mı? 15:28 İşinin sevdiği ve sevmediği yönleri neler? 17:46 Yazması çok zor olan bir şarkısı oldu mu? 26:15 Üretimi, çok fazla olaya maruz kalmak etkiliyor mu? 30:18 Müzisyenlerin yaşadığı en büyük sıkıntı nedir? 32:47 Bugünün Türkiye’si bir şarkı sözü olsa nasıl başlardı? 36:34 Kendisini nerelerden takip edebiliriz? 43:30 Kapanış
Ekim 26, 2025
Heisenberg'in bilime katkıları neler? görseli
FatihAltaylı
YouTube
Prof. Dr. Emre Onur Kahya ile Bilim EkstraHeisenberg'in bilime katkıları neler?Merhaba! Artık "Bilim Ekstra" programımızda çok özel bir konuğumuz var: Prof. Dr. Emre Onur Kahya! Prof. Dr. Kahya, bizimle fizik ve yapay zeka alanlarındaki bilgisini paylaşacak. Fizik dünyasının gizemlerine inerken aynı zamanda yapay zeka ile ilgili son gelişmeleri keşfedeceğiz. Hem temel kavramlar hem de son teknolojiler hakkında bilgi sahibi olacak ve geleceğin bilimine bir adım daha yaklaşacağız. Bu özel programda, Einstein'dan Newton'a, Schrödinger'den Feynman'a kadar fizik tarihindeki önemli isimlere göz atacağız. Ayrıca, kuantum mekaniği, görelilik, yapay zeka ve uzay-zaman gibi heyecan verici konuları da keşfedeceğiz. Prof. Dr. Emre Onur Kahya ile fizik hakkında merak ettiğiniz her şeyi öğrenmek için bu videoyu kaçırmayın! Bilimi ve evrenin sırlarını keşfetmeye hazır mısınız? 00:00 Giriş 06:57 Bohr-Kramers-Slater(BKS) teorisi 07:46 Einstein'ın BKS teorisine eleştirileri 13:33 Schrödinger'in dalga mekaniği 18:11 Solvey Konferansı 22:50 Schrödinger ve Goudsmit 43:15 Kapanış
Ekim 23, 2025
Yapay zekanın hızlı gelişimi görseli
FatihAltaylı
YouTube
Prof. Dr. Ethem Alpaydın & Prof. Dr. Emrah Safa GürkanYapay zekanın hızlı gelişimiSiemens “Geleceği Merak Edenlere” mottosuyla programımızdaki sponsorluğuna devam ediyor. Teke Tek Bilim programımızın tarih, bilim felsefesi, inovasyon ve keşiflerle dolu yolculuğunda, Siemens mühendisliğinin gücünü ve Siemens teknolojisinin getirdiği olanakları kullanarak dünyamızı daha iyi bir yer haline getirme çabasını hep birlikte deneyimliyor olacağız. Siemens’in yeni kahve makinesi EQ900 Plus, farklı kahve çekirdeklerini birbirine karıştırmamak için özel olarak hazırlanan çift çekirdek haznesi ve 32 farklı çeşit dünya kahvesiyle Teke Tek Bilim programımıza keyif ve lezzet kattı. #işbirliği 00:00 Giriş 01:04 Yapay zekanın hızlı gelişimi 09:28 Yapay zeka hayatımızdaki sosyal ve ekonomik şartları değiştirebilir mi? 13:35 Yapay zekanın hiç yapamayacağı şeyler olacak mı? 19:17 Yapay zeka çok mu hızlı gelişti? 20:34 Yapay zeka bu kadar hızlı gelişmeye devam eder mi? 23:42 Yapay zekada sezgi var mı? 26:15 Yapay zeka sonsuza kadar kendini evrimleştirebilir mi? 29:17 Türkiye olarak yapay zekada ne durumdayız? 35:40 Üniversitelere ayrılan fonlar üniversiteye uzun vadede zarar verir mi? 45:30 Bilimde ve yapay zeka konusunda Türkiye’den umutlu mu? 57:33 Kapanış
Ekim 19, 2025